zondag 3 juli 2011

Zondagse appelflapjes

Zondag is snoepdag !

Omdat mijn BumbleBee-ouders het ondertussen moe zijn om mijn dikmakertjes door de week ook al te moeten eten, hebben we een deal: ik zorg op zondag voor het zoete gedeelte van de maaltijd ;-) zo bespaar ik hen een trip naar de bakker, ben ik content omdat ik mag bakken en zijn zij content dat ze door de week niet vetgemest worden :-)

Deze zondag waren het appelflapjes !

Maar niet zomaar appelflapjes, want BumbleBee-vader heeft graag brokjes appel in zijn flapje in plaats van 'flauwe troep waarop je niet kan bijten'.

Okido !

Wat heb je nodig voor 4 grote flapjes?
- 4 ronde stukken bladerdeeg (18cm diameter)
- 4 eetlepels bruine suiker
- snuifje kaneelpoeder
- 8 appelen
- 1 vanillestokje
- 2 eierdooiers
- gesmolten goeie boerenboter

Natuurlijk had ik al voorzien voor 4 flapjes toen ik hoorde dat we een extra eter hadden... dus ik heb moeten improviseren, zoals nogal dikwijls ;-)

Dit is wat ik deed:

Ik nam 9 appelen ipv 8, want ik heb altijd schrik dat ik te kort kom (en steeds weer blijf ik met een overhoop aan dinges zitten... en niét bijleren he ;-) )

En daar haalde ik de schil af -en af en toe een stukje nagel of vel van mezelf ook- en sneed ik in stukjes.


Die stukjes gooide ik in een grote wok (dankjewel BumbleBee-schoonzusje, deze grote versie is héél handig) met een brokje boerenboter.


Het recept zei ook nog: voeg kaneel en bruine suiker toe. Da's allemaal heel goed, maar bruine suiker + wok = stinken !!

Dus doe zoals ik -na mijn eerste stinkielepel- en voeg dat er pas nadien bij als je appeltjes uit de wok zijn.
Vanillestokje vond ik te veel werk (zei ik al dat ik weinig tijd had?) dus ik nam een zakje vanillesuiker.


Kaneel en de vanille suiker erbij, en spijtig genoeg kunnen jullie dit pruttelende papje niet ruiken...
het was de moeite ;-)


Ik maakte er nog meer prut van met mijn aardappel-puree-stamper (hoe noemt zo'n ding eigelijk?) en lepelde de rest van de bruine suiker er over.


Neem van mij aan: uit deze twee pakjes bladerdeeg hadden never-ever 5 stukken van 18cm diameter gepast ;-)



Eierdooier met een ietsiebeetje melk, Sofie van Goe Gebakken noemt het 'doreren' of zoietske... ik vind het vooral gewoon een walgelijk kwakje met hier en daar wat prut er in...


Mijn eerste flapje met twee lepeltjes vulling er op... toen kwam ik tot besef 'oei oei, ik heb véél te veel appeltjes en véél te weinig deeg!!'.


Netjes de randjes met het kwakje vol borstelen, dat gaf dit:


Dichtplooien bleek een heel werk te zijn... goed dat ik daar geen filmpje van heb gemaakt of je zou me uitlachen ;-)
Lekker vettig laagje er boven op :


Mijn boebelige appelflapjes, waarvan ik dacht: dat komt hier nooit in orde !!


In de voorverwarmde oven van 180°, 22 minuutjes later:


Mnnnnjaamm ! Zeg nu zelf...


Ik had ondertussen ook chocolade-broodjes gemaakt, maar daar heb ik wegens tijdgebrek geen foto's van genomen... dus da's voor een volgende keer.

Klein detail: ik maar moeite doen om nog brokjes te hebben in mijne moes... bleek nadien dat het natuurlijk allemaal fel prut was geworden in de oven. Dus: wil je ook brokjes in je flapjes? (wat een walgelijke zin)
Dan geef ik de raad mee om gewoon je appels in stukken te snijden, de kaneel en suiker erbij te mengen en je flapjes daarmee te vullen.

Het spaart een HOOP tijd uit, en wie weet heb je dan nog wel meer brokjes dan ik had ;-)
Ik heb BumbleBee-vader niet horen klagen, dus ik dénk dat het zo ook in orde was !

Smakelijk !!

2 opmerkingen:

  1. jammie ik krijg helemaal trek! lekker!!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak ze idd altijd zonder de appeltjes op voorhand te stoven. En jammie dat ziet er weer lekker uit!!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...