maandag 23 mei 2011

Recept Biscuit (moederdagtaart)

Een prachtige, zelfgemaakte en versierde taart maken is hélemaal niet moeilijk. Maar soms wel lastig om mee te starten, want je weet dikwijls niet hoe beginnen.

Daarom ga ik de komende dagen netjes alles uit de doeken doen voor jullie.
Van het bakken-opensnijden-vullen tot het decoreren!

Natuurlijk is dit zelf allemaal niet perfect, want ik ben ook maar een beginnertje, dus jullie mogen ook meegenieten van mijn blunders en foutjes.

We leren immers van elkaars fouten, toch? ;-)

We starten natuurlijk met de biscuit.

Ik heb zelf de raad gekregen om eens een biscuitmix te proberen, daar deze veel lekkerder en luchtiger zou zijn dan een zelfgemaakt deeg. Dus bij deze test ik dat ineens uit (met een héél bang hartje).

Ik testte deze mix:

FunCakes Mix voor Chocolade Biscuit 1 kg
(die ik hier kocht)

Mijn taartvorm heeft een 20cm diameter ongeveer, dus dan moest ik er nog eieren en water aan toevoegen, en dat was alles !


Ik vette eerst mijn bakvorm (voor de makkelijkheid neem ik een springvorm) in.
Sinds kort gebruik ik daarvoor de Wilton Cake Release. Een echte aanrader !
(goed schudden voor gebruik, dat durf ik wel eens te vergeten ;-) )


Op het pak van de biscuitmix zeiden ze: bij elkaar kwatsen en héél goed mixen.
Eerst de eieren, dan pas de mix zelf.


Een 3-tal minuutjes rustig aan doormixen.


En dan 8-10 minuten volle kracht.
Zie je het kleurtje veranderen? Dat vond ik zelf wel héél fascinerend ;-)
Maar ik kan je zeggen: 10 minuten mixen is LANG !
 En terwijl nog iets anders doen en met één hand de mixer besturen... geeft een plakboel als resultaat.
(dus niet proberen...)


Dit was het -toch wel heel smeuïge- resultaat.

Het was ook heel mooi naar boven gekomen.


De bakvorm moest voor 2/3 vol zijn, dat was het geval. Mooi gelijk smeren en dan héél eventjes van je beslag tot aan de randjes duwen met een spatel, zo komt je biscuit mooi gelijk op.


In de voorverwarmde oven van 160°C, voor 35-40 minuten (zegt het pakje).

Ik heb mijn koppige exemplaartje nog 3 keer 10 minuten moeten bijgeven, zodat de biscuit bijna een uur stond te garen, voor mijn prikker er droog uitkwam.

Ik had dus enorm veel schrik dat heel de handel kurkdroog zou zijn.

Dus ik geef als tip: zet je oven op 175°C, en dat zal al vlotter gaan ;-)

Controleren of je biscuit gaar is, doe je door een sate-prikker in het midden van je cake te duwen.
Komt ie er droog terug uit, is je biscuit gaar.
Blijft er nog wat beslag aan je prikker hangen, zet dan 5 minuutjes bij en controleer dan nog eens.

Ook even duwen op de bovenkant (met ovenwant aan aub) geeft je een goede richtlijn.
Je biscuit moet terugveren, en dan is ie klaar.
Duw je er een hobbeltje in = nog langer in de oven !

Dit was mijn resultaat:
(en waaaauw ! hij zat al mooi los in de vorm, ZO zie ik het graag!)


Heel eventjes laten afkoelen, de vorm verwijderen...
En op zijn koppie zetten op een taartrooster.

Vanaf nu is je bovenkant je onderkant, en je onderkant je bovenkant ;-)
(kan je volgen?)
Waarom?
De onderkant zou normaal mooi glad moeten zijn, met scherpe randjes en zonder bubbeltjes of bulten.
 Dat geeft je een perfect werkvlak om mee te beginnen !


Voila, nu heb je je biscuit al !

Goed verder laten afkoelen. Wil je hem nog niet vullen of snijden?
Je kan je biscuit bewaren door hem in te wikkelen in plastiekfolie, dat alles samen in een zakje, en zo de diepvries in !

Wil je hem nadien verder afwerken... haal een uurtje op voorhand je biscuit uit de vriezer, zet hem in de ijskast en niet veel later kan je eraan beginnen.

Bakken maar !!
 
Wil je een biscuit maken zonder mix?
Ik maakte een gewone vanille-exemplaartje hierzo.
Piece of cake !

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    ik zie dat dit een recept is van een tijd terug.. was deze biscuit lekker? Of intussen een beter recept? :-) ik ga me er dit weekend ook eens aan wagen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze biscuit was heel lekker, anders zou ik dat zeker even vermelden ;-)
      Dit is het 'recept' met een biscuitmix, onderaan kan je de link vinden naar een vanille exemplaar zonder mix.
      Ook die is heeeeeerlijk !

      Alvast veel succes !

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...