dinsdag 24 mei 2011

Recept Citroenvulling

Als 2de laagje vulling voor mijn moederdags-biscuit, kies ik voor een frisse citroenvulling.

Een beetje meer werk dan de bokkenpootvulling, maar het moet niet altijd raprap-klaar zijn he ;-)

Wat het je nodig?

- 35gram maïzena
- 150 gram suiker
- 1 groot ei
- 3 grote eierdooiers
- 25 gram boter, in blokjes
- 1-2 citroenen
- het merg van een vanillestokje

En wat gaan we doen?

- roer de maïzena in een pot met 50ml water glad
- voeg dan nog eens 225 ml water toe, voeg ook de suiker toe, en breng al roerende met een garde aan de kook, tot de saus bindt
- klop in een andere kom de eieren en dooiers los
- voeg al kloppend dit mengsel toe aan de maïzenasaus, breng al roerend terug aan de kook
- laat 1 minuutje zachtjes koken
- rasp ondertussen de citroenen, snij de pel in kleine stukjes en pers sap uit de citroenen
- neem de pan van het vuur, voeg de boter, een snufje zout en 100ml citroensap toe (als je niet genoeg vers hebt, kan je aanvullen uit een flesje)
- voeg het citroenrasp toe en de vanillemerg
- blijf roeren tot de boter gesmolten is
- laat afkoelen


Dit klinkt als veel werk, maar dat viel heel goed mee.

Dit is wat ik deed:

Alle ingrediënten samen:


Ik raspte eerst de citroenen:


Ik sneed de stukjes fijn, en perste hier over het citroensap uit.


Dan voegde ik de maïzena en het water samen, en zette ik de pot op het vuur.


Toen dat bijna kookte, voegde ik de suiker bij de rest van het water.

Dit ging dan bij in de pot (geen foto hiervan ;-) )


Ik klopte het ei en de dooiers los:


Samen bij het maïzena-suikermengsel.

Toen dag eventje gekookt had, ging al de rest erbij.
En toen had ik het zo druk dat ik geen tussen-foto's meer getrokken heb ;-)

Dit was het resultaat zonder de boter:


En dan de boter er bij, pot naast het vuur en roeren maar:


Toen dit allemaal afgekoeld was, vond ik het er vreselijk slierterig en 'klonterig' eruitzien.
Dus BumbleBee-vriendje heeft er de mixer doorgehaald.

En toen had ik een lichtgeel, niet klonterig papje ;-) maar daar had ik ook geen foto meer van getrokken.

Ook weer: in een potje, met folie-tje over, in de ijskast !

Dit recept komt trouwens van http://www.deleukstetaarten.nl/

Dankjewel dames om het er op te zetten zodat ik het kon maken !

Met dit mengsel zou je normaal 1 laag moeten kunnen gebruiken als vulling.
Maar ik denk dat ik zo nog 3 taarten kan vullen ;-)

(dus je kan gerust dit recept delen door 2 of 3, en dan kom je nog ruim toe voor je biscuitje)

Morgen prepareren we botercreme !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...