dinsdag 5 juni 2012

Een roze roos voor...

...jullie allemaal !

Ik weet dat het hier de laatste tijd stilletjes is op mijn blogje,
Veel te doen
weinig tijd
je kent dat wel.

Dus daarom voor jullie allemaal,
dikke dankjewel
voor de lieve comments die ik blijf krijgen
en het geduldige wachten op het volgende blogje.

Gisteren negeerde ik de rommel en al het werk dat me nog te doen stond
scharrelde ik mijn fimo-spulletjes op
(lees: eigelijk zijn dat die van mijn Bumblebee-zusje... en ik heb ze gewoon gepikkedieft)
Ik zocht én vond mijn fimo boekje dat ik nog niet zo lang geleden in mijn armen sloot en adopteerde uit een hobbywinkel.
En hupsasa, ik was vertrokken voor enkele uurtjes fimo-fun.

Dit was mijn eindresultaat:



Moooooi toch?

Ik ben er geweldig fier op.
Zo af en toe doe ik nog eens een loopje naar de hobbykamer om als een onnozele te staan grijnzen naar mijn cane.

Bon.
Ik maakte in één moeite ook een tutorial voor jullie.
(multitaskend superwijf...?)

Dus je kan er zelf ook aan beginnen !
Wat heb je nodig voor een roos-cane?

- een half blokje zwarte fimo soft
- 5 reepjes witte fimo soft
- een half blokje roze fimo soft
- een pasta machine of een deegroller
- een scherp mes
(en een dikke portie spierkracht en engelengeduld!)

Voor de blaadjes van het roosje kan je gewoon roze gebruiken, maar ik vind ze juist zo mooi door het kleureffect, dus ik wilde dat wel eens een keertje proberen.
Skinner blend, noemt de techniek.
En ik kreeg de bibbers van de tut's die ik vond op het internet,
hopelijk krijgen jullie die ook niet van mijn tutorial?
Je begint met je roze en wit goed zacht te kneden,
dan rol je het uit tot een vierkant.


Van het vierkantje maak je dan een driehoek.
Van allebei de kleurtjes.


Ga daar eens over met je deegroller, zodat je lapjes mooi aan elkaar plakken.
En haal dat een keer door je pasta machine, op de breedste stand.


Dan plooi je het onderste deel naar boven.
Zodat je een plooinaad krijgt beneden.
Probeer het altijd mooi gelijk te leggen, zowel bovenaan als opzij.


Haal dat weer door je pasta machine,
op de breedste stand, met de naad éérst.
Heb je geen pasta machine,
dan rol je steeds in dezelfde richting met je deegroller,
van beneden naar boven.


Na enkele keren ziet je lapje fimo er zo uit.
*eek* paniek !
Want ik dacht de eerste keer ook dat dit never-ever zou goedkomen.
(euh, eigelijk kwam dat bij mij ook niet goed, mijn eerste lapje plooide ik verkeerd,
tja... onduidelijke tut's, dan krijg je dat!)


Nog steeds naar boven plooien,
en met de naad eerst door de pasta machine.


En nog.


En nog...

Als je dan uiteindelijk zo ongeveer dit hebt...
dan plooi je terug dubbel
en rol je een andere kant uit.

Want je skinner blend moet van licht naar donker gaan
dus kies een kant
(ik koos voor de lichte)
en draai je lapje zo eens een keer door de machine.

En dan op een fijnere stand, op dezelfde manier erdoor.


Tot je op bijna de allerfijnste stand zit van je pasta machine.
Ik kwam niet verder dan 7 of 8,
vanaf dan werd mijn lap zo lang en zo dun, dat het onhandelbaar werd.

Je ziet het kleurverschil niet echt op de foto
(ja mannekes, met fimo-pollekes* foto's trekken terwijl er een stuk hangt te zwiebelen* over mijn tafel, niet makkelijk zenne !)
maar het is er wel.


 En dan rol je heel de handel op.
Beginnen bij het donkerste,
rol zo strak mogelijk op en duw ondertussen goed aan,
zodat al je laagjes mooi aansluiten en je geen luchtbelletjes krijgt tussen de lagen.


Rol dan een reepje of twee zwart uit.
Heel erg fijn,
ook weer stand 7 of 8.


Leg je rolletje skinner blend daar dan weer op,
en geef het een laagje extra.


Zo dus.


Nu ga je je cane reduceren,
wat wil zeggen: dunner en langer maken.

Dit doe je door op je cane te knijpen alsof je het de keel dichtnijpt.
(oke dit klinkt bruut, maar het is de beste beschrijving die ik kan geven)
Knijp van het midden uit, zo naar boven en onder, draai niet aan je cane, die vervormt je kleuren.
Rol af en toe op je werkvlak zodat ie wel mooi rond blijft,
maar blijf niet rollen want ook dit vervormt heel de boel.

Als je ongeveer 18 cm hebt, dan snij je je cane in 6 stukjes.

Ik zie je al tellen.
Ik had er ook 6 ja
maar ik vergat een foto te trekken van alle 6 stukjes.


Van 5 van de 6 stukjes snij je een deeltje af.


Het 6de stukje vorm je in een druppel vorm, en dit rol je op.
Daar rond zet je dan de 5 andere stukjes cane.
Por en prul tot je ongeveer deze vorm hebt...


Vul dan aan met zwarte fimo,
probeer zo rond mogelijk te gaan met je fimo,
des te ronder = des te mooier je roosje zal worden.


Terug tijd om te reduceren.
Remember: veel 'keel-dicht-knijpen'-handelingen en weinig rollen,
of er schiet niks van je roosje over straks.

Wil je grotere kralen maken met grotere roosjes op,
dan stop je op tijd met reduceren.

Wil je erg kleine roosjes,
dan ga je een lange tijd door.
Des te fijner je cane, des te kleiner je roosje.

Ik vind het fijn om van één cane verschillende afmetingen te hebben,
je kan van een dikker stuk nog altijd een fijner maken
omgekeerd kan niet.
Logisch.

Voila.

En dit is dan je cane.


Snij ongeveer in het midden om het mooiste resultaat te zien,
van elk uiteinde van je cane zal toch een cm of 2 af moeten,
dit hou je bij als restklei, goed voor iets op te vullen of mee te proberen.

Nu ben je klaar om kralen te maken met je zelfgemaakte fimo-cane !
Bewaar je fimo en je cane altijd mooi afgesloten in een doosje of plastiekfolie,
fimo-soft droogt zo snel niet uit,
maar na enige tijd krijg je dan toch barstjes en dat is zonde van je werk.

Hopelijk was dit een duidelijke tutorial,
en hebben jullie er wat aan.

Veel plezier ermee !

*pollekes: handen
*zwiebelen: zwaaien, hangen

7 opmerkingen:

  1. Wat mooi en heel goede beschrijving!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! Moest ik hier fimo liggen hebben, ik begon er direct aan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw! Daar durf ik toch niet aan beginnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die is goed gelukt zeg!
    Geen wonder dat je er fier op bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk he! Ja een mens kan zo ongelofelijk trots zijn op iets stom ;-)

      Verwijderen
  5. Wat een mooie cane! Ik heb fimo liggen maar aan een cane durf ik me niet te wagen! Ik bak er niets van! :)
    Groetjes,
    Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begin met een makkelijke, en dan gewoon elke stap zo precies mogelijk proberen te volgen, en dan is het nog een tikkel geluk en wat geduld hebben en dan lukt het wel ;-)

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...