dinsdag 26 juni 2012

Prut van eieren

Oftwel:
eiersla.
Goed dat dat niet op het pakje staat:
'eierprut'

Geen mens zou het kopen.
Buiten ik dan.
Maar ik ben raar.

Bon.
Ik kan je nu zeggen dat eiersla wilde maken.
Maar die eerste keer was dat niet het geval.
Eigelijk wilde ik gevulde eieren maken toen.
Je weet wel,
een half eitje,
met dan het eigeel met wat kruiden en nog wat lekkers,
in een mooi toefje terug in het halve eitje.
Als een hapje.
Voor een feestje.

Mijn eier-kook-kunsten schoten een tikkel te kort.
Want ik had mars-eieren.
Met putten en gaten in dus.

Zoiets kan je nu toch niet presenteren.
Op een feestje.
Als een hapje.

Dus ik verzon een B-plan.
Ik maakte eiersla.
Al morrend.
En zeurend.
Want dat doe ik dan,
als ik mijn B-plan moet gebruiken dat ik ter plekken verzonnen heb.
Nadien zeg ik dan zo heel erg hooghartig:
'toch geen slecht idee van me he!'.
Met hier en daar een goedgemikte klemtoon erbij,
en een wijsneus-snoet.

Nu bleek dat die eiersla zo lekker was...
Laat me dat ook even met een klemtoon herhalen.
'Nu bleek dat die eiersla ZO lekker was...'
Voila, nu dat duidelijk is,kan ik verder met mijn zin.
... dat ik die gewoon nog eens maakte.
En nog eens.

Het felste van al?
Al die eieren
die ik toch als prut ging verwerken
kwamen toch niet glanzend en mooi egaal uit hun schaal zeker?
Om onnozel van te worden.

Dus nu nog steeds,
als ik eiersla maak.
Mor ik.
Maar dan om die andere reden.
Mor-meid dat ik ben.

Dus.
Eiersla.

Je begint dus met eieren te koken.
euh? Nee toch?
Voor het geval je het niet weet:
een hardgekookt ei krijg je na ongeveer 8-10 minuten koken.
Dat is als je begint te tellen vanaf licht kokend water.
Ik moet het ook stééds gaan opzoeken dus bij deze ga ik dat niet meer vergeten.


Ik haal mijn eitjes eerst door zo'n eier-snijder.
Lekker lui.
En dan prak ik ze fijn met een vork.

Kwats er een goede hoeveelheid mayonaise bij.
Je papje moet aan elkaar blijven hangen,
maar ook niet verzuipen in de mayonaise.


Zwier daar een hoop kruiden in.
Bieslook,
peterselie,
basilicum,
wat je maar lekker lijkt.


Dan.
Ik ga het verklappen...
mijn eiersla-geheim.

Ik kieper er tello bij.
Je weet wel?
Ze staan met een kraampje op de markt.
Je hebt er soep van
maar deze heb ik nog nooit gegeten.
En sausjes.
Maar die ken ik ook niet van smaak.

En je hebt daar dus dit van.


Dat is bouillonpoeder.
Kruidenbouillonpoeder.
Lékker jong!
Met zo een hoop voordelen,
geen vet, amper zout, geen cholesterol
enzo enzo
ik ben hier niet om dat spul te verkopen dus voor details moet je bij mij niet zijn,
ik ben te lui om het na te kijken en over te typen
Je maakt er een minute-soepje van
of zwiert dat in je gerechten
en ik
ik zwier dat gewoon overal bij.

En dus ook bij mijn eiersla-prut.
Toch een goede ferme lepel.
Ge ziet dat...
dat potteke zit niet meer vol he.


En dan...
dan ziet je prut er zo ongeveer uit.

Ik krijg er op slag honger van.


Dan kan je dat royaal op je boterham smeren.
Lekker op een versgebakken -nog warm- broodje ook.
Of zo gewoon,
met een lepel
zonder iets er bij.


Blijft toch enkele dagen goed in de koelkast,
ik kan niet vertellen hoeveel juist
want lang overleeft dat hier eigelijk niet ;-)
Da's eiersla met een boke dan.
Ipv boke met eiersla.

Geen werk,
KEI lekker,
awel?
Waar wacht je nog op?
Maken maar !

6 opmerkingen:

  1. Bij "ei" ben ik ook al om, dus prut, smurrie of kledder, maakt mij niet uit :) Ziet er super uit, dat eierslaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi ! Ik vloek altijd op mezelf dat ik niet NOG meer eieren gekookt heb, zo snel is dat steeds weer op ;-)

      Verwijderen
  2. niet echt mijn ding :-) man lust het wel graag, eiersla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens maken voor je man dan? En zelf ondertussen lekker iets anders op je boke smeren ;-)

      Verwijderen
  3. Hé collega blogger, kreeg per e-mail een vraag van Joke Schrover die jij het beste zelf kunt beantwoorden.

    Zij wil namelijk graag weten of je ook een ander merk bouillonpoeder kunt gebruiken voor deze eiersalade.

    Voor het antwoord verwijs ik haar naar dit bericht.

    Groetjes
    Hanneke


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik die tello voor de smaak, maar je kan makkelijk gewoon peper en zout en al de rest dat je lekker lijkt er in zwieren.
      Van verse kruiden en gedroogde kruiden, alles past.

      Ander bouillonpoeder gaat ook wel lekker zijn, niet hetzelfde, omdat tello een uitgesproken smaak heeft, maar het hoeft niet hetzelfde te zijn he, zolang het maar lekker is :D
      Wel voorzichtig zijn met de hoeveelheid, tello heeft als voordeel dat het geen vetstoffen en weinig zout bevat,
      dus ik mag vrij gul zijn en het blijft 'gezond' (buiten die portie mayonaise dan ;-) ), dus overdrijf niet of je smijt er echt een hoop calorietjes tussen én veel zout ook.

      Het is het proberen waard !

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...