dinsdag 10 januari 2012

De kersttaart, de biscuit bakken

Bij kerstmis hoort een kersttaartje.
Maar omdat ik nu eenmaal niet zo'n madam van tradities ben,
of gewoon moeilijk doe, dat kan ook...
koos ik niet voor een kerst-thema, maar wel voor gewoon een winters, feestelijk gevoel.
Geen groen en rood dus.
Niks tegen die traditionele kleuren hoor ;-)
Ik wil gewoon eens iets anders.
Ik bakte mijn biscuit tot nu toe altijd met een biscuitmix, uit makkelijkheid.
(oke dan, gemakzucht...noem het zoals je wil)
Dus deze keer wilde ik het eens helemaal zélf doen.
Nuja, ik kan hier komen vertellen dat ik alles perfect kan,
en dat alles perfect lukt.
Maar wie hou ik dan voor de zot?
Daarbij is het veel funnier als ik eens ferm kan lachen met mezelf.
Zodus zodoende...
NEEN dat ging niet vanzelf.
Maar daar zal ik jullie een andere keer mee verblijen ;-)
Een biscuit dus.
Voor een vorm van 20cm doorsnede,
heb je 3 eieren nodig.
90g suiker.
En 90g bloem.


De eieren en suiker verwarm je tot ongeveer 37°C.
(nadat je ze bij elkaar geklotst hebt in een pannetje...)


Andere manier is: leg je eieren in heet water,
en haal ze er pas uit wanneer ze niet warm en niet koud aanvoelen.
Dan is het ongeveer hetzelfde.

(dat is wat ik deed na mijn eerste verdienstelijke *kuch* poging... finito geduld, vooruit met de geit !!)

Terug naar mijn biscuit.
Je klopt dan je eieren en suiker wit.
Ik doe dat met mijn woodie'tje.
- Handigste ding ever-
(jazeker ik ga dat nog véél herhalen!)
voor ongeveer 10 minuten.


Eieren wit kloppen...
het resultaat ziet er dus ZO uit.
Niet anders.
Neenee, exact ZO.


Smeer je bakvorm in,
beboteren en bebloemen
of bekleed hem met bakpapier.


Ik gebruik Cake Release van Wilton.
Ook een gerief.
Even schudden, wat sliertjes spuiten en huppakee klaar.


Zeef je bloem boven je kom met het witte ei-suiker mengsel.
En spatel dat er voorzichtig door.


Verwarm je oven voor op 180°C.

Giet je beslag in je vorm,
3/4de van je vorm moet vol zitten nu.

Spatel dan voorzichtig je beslag omhoog tegen de randen van je vorm.
Dit zorgt dat je biscuit netjes omhoog gaat komen ipv met een tuitje bovenaan in het midden.

20 minuutjes laten bakken, op 180°C.
Even heel sadistisch met een mes of een prikker in het midden prikken.
Komt ie er droog uit, dan is je biscuit klaar.
Andere manier van testen: als je biscuit mooi terug veert als je het in duwt = klaar !
Komt je prikker er nog nat uit, zet enkele minuutjes bij.
Duw je er een kuiltje in dat niet terug veert, ook nog enkele minuutjes bijzetten.


Even laten afkoelen in zijn vorm, op een rooster.
En dan kan je hem ontvormen en verder laten afkoelen.

Voila zie.

Perfect gelukt.
*kuch*
Remember: eitjes en suiker moeten WIT opgeklopt worden ;-)
Nu nog de vulling maken.
De botercreme maken.
De taart afsmeren.
En hupsa, dan zijn we vertrokken voor het versieren !

(jaja... ik schotel jullie weer een weekje taart onder jullie neus, het was lang geleden he...)

4 opmerkingen:

  1. Ik ben nu toch wel heel nieuwsgierig naar het eindresultaat van de taart.... Heb je daar toevallig een foto van?
    Het recept vind ik in ieder geval iets om te onthouden, eigenlijk best 'simpel' :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor het eindresultaat zal je morgen en overmorgen en de dag nadien moeten komen lezen ;-)

    Het recept is héél simpel !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je voor de lekkere en fijne uitleg! Zal ik opslaan in de archieven!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig leuke website heb je, en leuke blogs om te lezen!
    Zelf zet ik een kom in heet water en mix ik dan zodat je warm beslag krijgt (tip van een patient van mij;p)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...