zondag 4 maart 2012

Everyday Almond Cookies

Oftewel:
de kerst-ster-koekjes !
Die ik maakte bij mijn kerst-taartje.
Ik beloofde jullie nog het receptje van de koekjes:
bij deze.
Voor ongeveer 20 koekjes:
125g zachte boter
150g kristalsuiker
225g bloem
100g amandelpoeder
1/8 theelepel zout
het sap van 1 citroen

Wat moet je doen?
Mix de boter en de suiker in een kom met een mixer op hoge snelheid,
tot je een zachte, egale massa hebt.
Mix de bloem, de amandelpoeder en het zout erbij.
Voeg het citroensap toe en kneed tot een stevig deeg.
Rol je deeg in plastiekfolie en leg voor minstens 30 minuten in de koelkast.
Verwarm je oven voor op 190°C,
beboter een bakplaat of neem bakpapier.
Rol het deeg uit op een bebloemde oppervlakte, tot 5 mm dikte.
Gebruik een koekjesuitsteker om het deeg uit te steken.
Leg je koekjes niet te dicht tegen elkaar op de bakplaat.
Bak tot goudbruin, 12-15 min.
Laat afkoelen op de bakplaat tot ze wat harder geworden zijn,
leg ze dan op een rooster om verder af te koelen.
 
 
Receptje uit The Golden Book of Cookies.
 
 
Boter + suiker + kenwoodje =


Mix ondertussen je bloem, het amandelpoeder en het zout.


Kieper samen.
Voeg citroensap toe.
Goed mengen en kneden,
nadien zwier je de boel in plastiekfolie en laat je het een half uurtje afkoelen en stevig worden.


Bebloem je tafel of aanrecht, rol uit, en uitsteken maar !!
Ik bebloemde mijn uitstekers ook, omdat ze nogal rare kantjes en vormpjes hadden...
en ik wilde zuivere koekjes ;-)
Zeker een aanrader, want het helpt wel om ze netjes te kunnen uitsteken.



Allemaal schoon op een rijtje op de bakplaat...



En toen deed ik de buren weer watertanden...
met een hemelse koekjesgeur die door gans het huis zweefde.



Zeg nu zelf... njammie, toch?


Supermakkelijk deegje.
Geen kruimels, scheurtjes, geplak, geknoei, gedoe...
Makkelijk om te maken, met ingrediënten die je meestal in huis hebt en gewoon alles bij elkaar klotsen.
Zo hebben we het graag !!

Veel plezier ermee !

2 opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...