donderdag 3 januari 2013

Bakles! deel 5

Zoals jullie waarschijnlijk al wel weten volg ik elke dinsdagavond een bakkersopleiding.
Dat zijn 3-en-een-klets-uurtjes die
lekker chaotisch
druk-druk-druk
en veel te snel om
zijn.
 
Door een tikkel tijdsgebrek
en omdat ik veel andere dingen wilde zien ook
heb ik nog niet veel kunnen vertellen over die lessen.
 
Dus mijn voornemen van dit jaar:
jullie netjes elke woensdag op te hoogte brengen van het wel en wee in de klas.
(oepsie... ik begin al niet goed, want het is al donderdag !!)
In de schoolvakanties is het even geen les
euh? Hoe zou dat nu komen?
maar ik heb nog wat in te halen
dus we beginnen er gewoon al mee !
 
Meestal maken we veel te lekkere dingen
waarvan we proeven en pitsen nog voor het gebakken is.
Lekkebaarden en kwijlen van goesting terwijl het in de oven zit
en dan met z'n allen de -nog smoorhete- bakplaten aanvallen
om toch een stukje te proberen.
 
Bij les 5 was dit niét het geval.
 
Onze opdracht bestond uit 'vatellekes' maken.
Hoor ik je nu *oink?* zeggen?
Ja awel, dat deden wij dus ook.
 
Meestal is dat weggelegd voor de nederlanders in de groep
die kennen onze vlaamse patékes niet
maar dit kende wij zelf ook niet.
 
Vatel is een soort taartje.
Met een basis van biscuit vanille.
En veel-veel-veeeeeeel boterroom met een smaakje.
 
We begonnen met rondjes te spuiten op een bakplaat
van het beslag van biscuit vanille.

 
We maakten er grote,
maar ook kleintjes.
En als ze gebakken zijn zien ze er zo uit:

 
Om de zijkantjes mooi af te werken maakten ze een vettig mengseltje van eiwit,
amandelschaafsel en suiker.
Dat *hup* de oven in,
en dan krijg je dit.
 
 
Wanneer je daar dan met een deegroller over gaat
nogal hardhandig
dan heb je een kom vol kruimeltjes.
 
 
Om de kleine en grotere gebakjes in te rollen om schone zijkantjes te krijgen.

 
Vatel is dus niets anders dan een dubbel laagje biscuit vanille
met daar een fikse laag boterroom tussen
praline of koffie smaakje
en een dot van jewelste er bovenop.
Al dan niet afgewerkt met een koffieboontje.

 
De grotere taartjes kregen hun naam op hun bolletje
wat rozetjes en hun zijkantjes bleven open
zodat je ook daar de rozetjes kan zien die als vulling dienen.

 
Ik was er niet zot van.
Het was fijn om te maken
leuk om te kledderen met boterroom
maar ZO zwaar en zo...boterromig ;-)
 
Ik heb het ook nog niet in de winkel of bij de bakker zien liggen...
jullie wel?
 
Voila !
Dat was mijn 5de les.
 
Wil je alle leuke details lezen
of sneller op de hoogte gehouden worden van de lessen
op mijn facebookpagina schrijf ik elke woensdagochtend een verslagje
zo kan je alles mee volgen
ook de grappige details ;-)
 

15 opmerkingen:

  1. Als grote taart heb ik het nog niet gezien maar als klein 'patéke' wel. Toen ik begon te lezen dacht ik ook : "wat is da??" maar toen ik bij de foto kwam waar je het rondje in de kruimels doopt viel mijne frank. Inderdaad wel zwaar met die crème au beurre. Maar mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel zwaar ja (niet zo lekker ook niet, maar sssst niet doorvertellen ;-) ).

      Verwijderen
  2. Het water loopt in mijn mond.
    Groetjes monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, toch iemand die het graag eet dan ;-)
      Blij dat ik je heb kunnen doen kwijlen, hihi !

      Verwijderen
  3. Bij ons in herentals was er een bakker die vatellekes verkocht, met een halfje had je meer dan genoeg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch wel ja? En da's hier niet zo ver uit de buurt, dus misschien moet ik gewoon meer naar de bakker gaan ipv bumblebee-vriendje altijd te sturen, en dan zou ik het ook kennen ;-)

      Verwijderen
  4. mmmmmmm dat ziet er lijker uit!!
    Dank je wel voor de les!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alstublieft ! De receptjes van de lessen heb je nog te goed ;-)

      Verwijderen
  5. Heet dat een vatelleke? Kende ik ook niet. Een pateeke daarentegen :-)
    Ziet er lekker uit, maar inderdaad nogal aan de zware kant! groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Vatel' ja. En wij maken daar dan op zijn kempisch weer wat schattiger ;-)

      Verwijderen
  6. Wij, in NL, hebben een vergelijkbaar iets, hazelnootschuimgebak...alleen dan zonder biscuit maar met schuim ;) verder is t precies gelijk, krijg dan ook direct trek

    BeantwoordenVerwijderen
  7. http://maisonpierre.nl/productDetail.php?contentid=1388 dat is het ook :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ziet er inderdaad hetzelfde uit, alleen wat professioneler ;-)

      Buiten dat het mokka is...kan het niet anders dan lekker zijn ! ;-) Merci voor het opzoekwerk !

      Verwijderen
  8. Do you need free Instagram Followers?
    Did you know you can get these ON AUTOPILOT & ABSOLUTELY FOR FREE by registering on Like 4 Like?

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...