zondag 13 januari 2013

Lui-wijven-spaghettisaus !


Pasketti saus
want ik kreeg die 'sp' er vroeger blijkbaar niet zo vlot uit
is ook weer iets,
zoals soep
en zoals stoofvlees
dat iedereen kan maken en da's bij iedereen lekker
en ik had geen idee hoe te beginnen
laat staan dat het echt njammie was.
 
Een goede spaghetti saus moet voor mij wat pittig zijn,
er moet gehakt of kleine worstjes inzitten
en ik wil geen stukken en brokken groenten zien.
 
Dat er in zit wat het wilt
maar ik wil een schoon egaal sauske.
 
Dus ik zocht en zocht
en probeerde
en was niet content
dus zocht verder.
 
Tot ik het moe was en de saus uit de pottekes prefereerde.
Voor lange tijd.
 
Maar kom
ik ben nu eenmaal een ezel van karakter.
Dus overlaatst probeerde ik nog eens iets.
 
Ik vond een receptje van meneer kuif
dat ik dan langs geen kanten volgde
maar dan wist ik wel de verhoudingen van bouillon
en dergelijke.
 
Voor de rest kwatste ik er gewoon naar eigen goesting vanalles bij.
 
Verwacht nu geen perfect afgewogen ingrediëntenlijst van me,
want dan kom je bedrogen uit.
Maar ik heb mijn best gedaan:
 
Voor 4 porties voor 2 personen (en een kletske over per keer)
- 5 wortels
- 10 kleine sjalotjes
- 4 teentjes look
- 3 rode paprika's
- 2 zoete paprikapepers
- 1 bakje kleine champignonnetjes
- 2dl water met kippenbouillonblokje
- een rundsketeltje
- 3 blikken tomaten (grote blikken, geen kleintjes)
- 1 potje tomatenpuree
- 1 potje philadelphia light fijne kruiden
- 1kg500 kippengehakt
- peterselie, zout en peper naar goesting
 
De laatste keer deed ik er prei in,
omdat ik die nog over had.
En vergat ik de wortelen
die zielig lagen te wachten met een bibberlip op de pompbak *.
 
En dat was even lekker.
Dus zou nauw komt het niet.
 
Bon.
Aan de slag !
Ik maak met die ingrediënten 4 pottekes vol.
Waarvan je met 2 personen 2 porties van kan eten.
Dus twee taloorkes* pasketti per persoon.
En dat voor 4 keer.
't is maar dat we allemaal kunnen volgen he.
 
*1*
Het begint allemaal met de ui en de look aanstoven.
Ola, en hier besef ik dat ik de olie of de boter al vergeten ben in de lijst te schrijven,
maar mannekes, ik moet er geen eieren onder leggen he, dat vissen jullie nu zelf ook wel uit.
Nadien kwats je daar alle gesneden groentjes bij.
Niet te hoog vuur want dan bakt alles aan.
Trouwens, uw champignons moeten er niet bij he !
 
*2*
Tegelijk zwiert ge even een pan op het vuur,
wij vrouwen wij kunnen twee dingen tegelijk.
En bak je het gehakt.
Als je ook kippengehakt neemt,
draai een keer vlot met de peper en zoutmolen,
dat kan al wat hebben.
Bumblebee-vriendje heeft het nogal voor grote stukken gehakt
dus ik moet me altijd inhouden zodat ik daar niet te hard in ga heen en weer prakken.
Ik bak,
voor de makkelijkheid,
altijd gewoon mijn champignonnetjes even gelijk met het gehakt.
Dan heeft dat ook een extra smaakje
anders is dat precies of het komt recht uit de grond.
 
*3*
Als uw groentjes wat aan de slappere kant zijn,
ik wacht waarschijnlijk niet lang genoeg,
heb daar geen geduld voor,
dan zwier je de tomatenpuree,
de gepelde tomaatjes en de bouillon en het keteltje erbij.
Dat mag dan ook weer een tijd sudderen en ploffen in uwe pot.
 
*4*
En dan mag je daar met de mixer invliegen.
Naargelang de hoogte van uwe pot kunt ge nu een extra stap inlassen
namelijk:
veeg de tegeltjes van uwe keukenmuur direct proper.
Nadien is dat een pest, dus doe dat gewoon direct.

 
 
Dat mag dan ook weer even verder borrelen.
Ik neem de moeite niet om dat van het vuur te halen tijdens het mixen,
te veel werk.
 
Des te langer een sauske borrelt, des te lekkerder gaat het worden.
Dus vanaf deze moment negeer ik dat boeltje gewoon,
en zet ik de klok op een kwartier elke keer
zodat ik af en toe eens kan gaan roeren.
 
*1*
Dan mag uiteindelijk de philadelphia erbij,
ik ben begonnen met 3/4de potje,
omdat dat ene vierde-tje al op een wrap was gesmeerd.
Maar nu kwats ik daar gewoon een gans potje bij.
Zoals ik zei: het steekt niet op een grammetje meer of minder.
 
*2*
Gehakt en de champignonnetjes mogen er bij.
 
*3*
Goeeeeeed kruiden.
Peterselie,
peper en zout
wat basilicum
wat je maar in huis hebt...
 
*4*
Et voila.
Uw sauske is klaar!


 
Bumblebee-vriendje is nog niet content met 1kg500 gehakt,
hij moet daar nog altijd worstjes in snijden...
(vleeseters he... niet te doen!)
 
Lékker !
En zo makkelijk.
Je zou het bijna lui-wijven-spaghettisaus kunnen noemen ;-)

 
Eneuh,
een uurke tijd heb je nodig,
voor het snijwerk,
het bij elkaar kwatsen,
het bakken en roeren.
Het sudderen en pruttelen tellen we er niet bij,
die paar keer dat ge uit uwe zetel moet komen om te zien dat de pot niet ontploft is,
dat is het niet waard om te vermelden.
 
Een uurtje in een maand
om een ganse maand
als je elke week spaghetti eet zoals wij
te genieten van njammie zelfgemaakte saus.
Da's een goede deal,
toch?
 
Smakelijk !


* pompbak: aanrecht, afwasdruipgedeelte, zoiets ;-)
*taloorkes: borden, porties


2 opmerkingen:

  1. LOL
    Er bestaat zo een receptje hoe je eend in whisky moet klaarmaken
    Daar lig ik. Of altijd plat van
    Maar jouw recept komt in de buurt
    Waarom maken ze zo gene kookboek
    Plezante recepten of zoiets

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Straks breng je hier iemand op ideeën... :)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...