woensdag 9 januari 2013

bakles ! Deel 6

In les 6 werden we rechtstreekt naar de bureau gestuurd.
'oepsie... wat hebben we fout gedaan?' was de eerste gedachte die door ons hoofd ging.
Slecht geweten noemen ze dat dan.
 
Maar nee gij.
We mochten onze handboeken gaan halen.
En als er nu iets is waar ik meer van hou dan van bakken
dan is het van dikke boeken.
Dikke, spiksplinternieuwe, geurige, geweldig interessante boeken.
En er zit zelfs ne roze tussen.
Hoe goe is da!
 

 
Voor de rest was het een les waar we geen 5 seconden mochten stilstaan.
Meestal zijn we met een stuk of 13 man
als we dan per twee allemaal iets anders maken
dan zou de boel gigantisch in't honderd lopen als we diene krak van een commandant niet gehad zouden hebben.
Commandant = de lesgever,
spreekt voor zich.
 
We leerden het verschil tussen kookpudding, koude pudding en banketbakkersroom.
En het is dat ik mijn boekske hier voor mijn neus heb liggen,
of ik zou het niet kunnen uitleggen.
 
Maar kijk.
Koude pudding is jakkiebakkie als het niet mee gebakken is,
het is een raprap oplossing,
 te vergelijken met zo een pudding-uit-een-pakske,
maar dan nog rapper, want je moet niks koken of doen
gewoon *hup-kieper-roer-klaar*
 
Da's voor wanneer ge een pot pudding laat aanbranden.
Do i need to say more?
't komt regelmatig boven in de les dus.
 
Kookpudding bevat een deel vanillepudding-poeder.
Dus da's melk, eieren, suiker en vanillepudding-poeder.
Zo ongeveer hetgeen de meeste mensen thuis maken.
 
Banketbakkersroom bevat meer eieren,
vooral meer dooiers dan.
En er gaat maiszetmeel gebruikt worden om te binden
in plaats van vanillepudding-poeder.
 
Rijker van smaak,
maar ik verkies een kruising van die twee.
Meer dooiers
én vanillepudding-poeder.
Da's om moeilijk en ambetant te doen.
Niet van mijn gewoontes... ge weet dat.
 
Bon.
 
We maakten die vooral koffiekoeken en sandwiches.
Alle koffiekoeken waren ook van sandwichdeeg gemaakt,
luxe zachte deeg, noemen ze dat ook wel.

 
Maar ook taartjes met een basis van zanddeeg,
laagje frangipane
een drolletje pudding
framboosjes er op
en dan afsmeren met merenque.
En met de brander er op voor een schoon kleurke.

 
Ik moet zeggen
ik ben niet zot van merenque,
maar ditte was lekker.
't is niet omdat het mijn eigen maaksel was dat ik dat zeg.
Of misschien een beetje.

 
We zwierden ook wat berlijnse bollen in het frietvet.
 
 
Trokken een *oink* kopke...
want was dat nu niet een beetje te hard gebakken?

 
Maar nee zie,
ze mochten er feitelijk nog een scheet langer in.

 
Niets dat je niet kan verbergen met een laagje suiker.
Grappige noot:
ik moest onder de arm van de collega-bakker-leerling duiken voor deze foto
en had bijna een gebroken neus nadien.
Clever bumblebee, very clever.

 
Zoals ik zei prepareerden we ook koffiekoeken.
Zo af en toe loopt er dan eens iets mis,
zoals in die middelste bakplaat.
 
Een beeeeeetje te kort op elkaar gezet denk ik zo.
En misschien een tikkel te lang gerezen ook.
Maar kom ja,
niet zeuren,
snij dat van elkaar en da's even lekker.

 
Wat ik dus nog niet wist,
is dat pudding mee gebakken kan worden.
Dit is dus sandwichdeeg,
met een streep pudding.
Lékker !
 

 
En dit krijg je zo op het einde van de les te zien.
Meestal zitten we dan tegen 22u30 dan te hikken,
geen uur om te eten of te snoepen
maar op dinsdagavond mag dat voor een keer wel eens.

 
Tot volgende week !


4 opmerkingen:

  1. Geweldig!! Wat leren jullie veel en zo lekker allemaal!! Dat wil ik ook wel kunnen!! Als ik ooit tijd heb...ooit...ooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke uitleg, dat wilde ik nu altijd al eens weten! En ben ik het vergeten... dan kom ik bij je terug :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm seg, ziet er lekker uit! En ik leer hier weeral veel bij!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...