zondag 6 januari 2013

Winterse gehaktschotel

Iets winterser (is dat een woord?) dan een ovenschotel met gehakt en puree is er niet.
Denk ik dan.
 
Ik haalde het receptje weer uit mijn: Op tafel in 20 minuten-boek.
Ik denk dat de helft van de recepten hier al op mijn blog staan...
goei boekske is datte.
 
Bon.
 
Hier komt de ingrediëntenlijst.
Pak ze met een korrel zout,
want zo een rol speelt dat ommes niet.
 
Voor 4 personen:
- 700g aardappelen, geschild en stukken gesneden
- 2 + 1/2 eetlepel plantaardige olie
- 1 middelgrote ui, gesnipperd
- 1 stengel bleekstelderij, in stukjes
-  1 middelgrote wortel, geschrapt en in blokjes
- 500g rundergehakt
- 1 eetlepel tomatenpuree
- 2 + 1/2 eetlepel worcestersaus
- 3dl runderbouillon
- 30g boter
- 4 eetlepels volle melk
 
Dat is wat de boek zei.
Ik nam kippengehakt in plaats van runder.
Ik weet zeker dat mijn wortel groot was en niet middengroot.
Ik ging écht niet een bussel selder kopen voor één stengel, dus ik nam gewoon nog een wortel erbij.
Ik zocht achter worcestersaus, en vond het niet.
Dus in plaats van de bouillon en die saus nam ik gewoon tomatensaus.
Voila, ging even goed.
 
Dus feitelijk volgde ik weer langs geen kanten het recept.
Ik ben er niet van doodgegaan...
 
Voor de rest deed ik braafjes wat het boek zei.
Ongeveer zo toch.
 
*1*
Ik begon met mijn patatjes te koken,
in gezouten water,
ongeveer 20 minuten.
 
*2*
Ik maakte er puree van door er eens ferm door te gaan met de pureestamper,
de boter en de melk toe te voegen.
Ik draaide nogal goed door met de peper en zoutmolen.
Ik hou niet van puree,
en al helemaal niet van zo een slappe toebak.
 
 
*1*
Ik zwierde dan alle groentjes in een pan,
met een klets olie.
Liet ze goed sudderen.
Dan mocht het gehakt er bij,
op laag vuurtje wat rul bakken.
 
*2*
De tomatenpuree en saus mocht er nu ook bij.
En mijn pan was ruimschoots te klein feitelijk...
Als je het boek volgt is dit ook het moment voor de bouillon en dergelijke erbij te kwatsen.
Laat dat goedje eventjes pruttelen.
Nog wat bijkruiden is ook aan te raden...
 
*3*
Zwier dat dan in een ovenschotel.
Zet je oven op voorverwarmen, een 200°.
 
*4*
Kledder de puree er schonekes op,
trek daar dat lijntjes in met een vork.
Of niet,
het is me eenders.
Maar ik moest toch wachten tot de oven *ting* deed,
en ik vond dat peuteren in die puree wel leuk.

 
Na zo'n 20 minuten zou je ovenschotel klaar moeten zijn.
En mooi goudbruin moeten kleuren.
 
Mij zag het er niet goudbruin uit.
Maar we hadden honger dus het mocht er uit ;-)
 
En lékker !
Hottentot ook.

 
Ge kunt daar dus gewoon alles bij zwieren he.
Da's altijd lekker he.
 
Smakelijk !!
 

8 opmerkingen:

  1. Da's inderdaad altijd lekker en makkelijk om mee te veriëren. Je foto's zien er ook lekker uit, want doe mij - zelfs op zondagochtend - goesting krijgen in zo'n bordje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op zijn tijd vind ik dat heerlijk!!
    Smakelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is wel vrij zwaar he, ook niet voor elke dag. Maar zo af en toe is't superlekker!

      Verwijderen
  3. dat ziet er weer smakelijk uit, helaas houdt manlief niet van puree en ovenschotels, maar heel af en toe maak ik het toch , want ja ik ben de kok hier in huis ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mm, ja hier komt dat deze maanden ook vaak op tafel. Bv. met brocolli of prei erin ipv die andere groenten of met pasta ipv aardappelen, maar het concept ovenschotel is niet te versmaden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, je kan er echt in zwieren wat je maar wil, dat maakt het juist zo leuk !

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...