vrijdag 11 januari 2013

De Bumba-taart: het kleine taartje

Het gaat met tussenpauzes maar ik luister geweldig stipt naar mijn blogkalender
of de boel loopt garantie in het honderd
dus nu krijgen jullie nog eens een deeltje van de Bumba-taart te zien.

Ik maakte een taartje met kleine en schattige cadeautjes
feestelijke krulletjes en frulletjes
en de naam van de jarige uk moest er ook bij natuurlijk.

Ha! Lastig he... al die linkjes,
sorry hoor, ik kon het niet laten.

Bon.
Er moest ook nog een kaarsje op de grote taart,
en ik vond het wel leuk om dat op een klein taartje te zetten.

Misschien wilde ik gewoon nog eens zo'n prulleding maken,
want ik deed dat ooit nog eens een keertje met fimo.

Wat heb je nodig voor een taartje te maken:
- enkele kleuren suikerpasta
- ronde uitstekers van verschillende afmetingen
- een deegroller/pastamachine/of klein uitrolstokje
- een scherp mesje
- wat bloemsuiker
- eventueel enkele hele kleine uitstekertjes in een leuke vorm
- eventueel wat royal icing in wit en rood
- een beetje water of eetbare lijm
- een klein penseeltje of een tandenstoker

En dan kunnen we er aan beginnen !

Ik wilde een stapeltaartje,
met een stukje uit.
Dus deze tutorial is om exact dit taartje te maken.
Je kan met dezelfde technieken ook 100 andere taartjes maken,
in welke stijl je ook wilt.



*poeha, dat ziet er moeilijk uit*
zie ik je denken.
Nee hoor !
Piece of cake.
Letterlijk zelfs.

*1*
Je begint met het onderste taartje.
Daar heb je 3 cirkeltjes wit voor nodig,
en twee rode.
Des te dikker je je rondjes uitsteekt,
des te hoger komt je taartje.
Logisch, lijkt me zo.

*2*
Die leg je schonekes op elkaar,
dat moet niet perfect zijn, je kan dat sebiet nog wat bijsturen.



*1*
Dan rol je groen suikerpasta uit,
niet te dik,
zeker dunner dan je laagjes cake,
maar niet te dun ook niet, want dan scheurt het makkelijk.

*2*
Zoals bij een echte taart leg je je lapje er mooi op,
en ga je eerst met je vinger over de bovenkant,
dan voorzichtig over de randjes,
en dan glij je rond het cakeje.

*3*
Tot het er zo uit ziet.
Alles mooi egaal,
geen bellen of blazen.

*4*
Dan kan je het randje mooi afsnijden met een scherp mesje.
En de basis van je taartje is al klaar !

 
*1*
Voor je verder gaat, is het makkelijker dat je het taartje even laat drogen,
dan is het wat vaster,
en kan je makkelijker verder werken.
 
Heel belangrijk is nu om gewoon even te durven.
Zoek het midden van je taartje, en snij een spie.
Niet aarzelen of taffelen
gewoon *hup* ferm doorduwen. 
 
*2*
Gebruik de punt van je mesje als taartschepje
en haal voorzichtig het spie-tje er uit.
Zie eens aan... mooi toch !
 
*3*
Tijd voor wat echt priegelwerk.
Een taart is vanbinnen niet egaal.
Dus kan je textuur aanbrengen met je mesje
of met een tandenstoker.
'pluk' wat heen en weer zodat je gaatjes krijgt.
Doe dat direct,
want als je taartje te lang staat uit te drogen gaat de boel hard worden en moet je al serieus duwen voor hetzelfde effect te krijgen.
 
*4*
Doe datzelfde met je stukje taart dat je er af gesneden hebt.
Langs twee kanten,
zo kan je later nog de mooiste kant kiezen.
 
 
 
Op een bumba-taart horen sterretjes,
omdat ik de taart op voorhand moest maken,
en ze zelf niet kon bekleden,
wilde ik niet iemand opzadelen met 185 sterretjes over te taart te zwieren.
Dus vond ik het wel leuk om mijn taartje ermee te bekleden.
 
*1*
Eerst en vooral moet je dan je sterretjes uitsteken.
Als je je uitstekertje even in de bloemsuiker ploft, voor elk sterretje je uitsteekt,
blijft de boel niet plakken.
Een beetje heen en weer wiebelen voor je de uitsteker terug omhoog haalt,
helpt om de randjes al gladder te krijgen.
 
*2*
Maar meestal heb je toch wat rafeltjes aan de randjes.
Als je niet goed ziet wat ik bedoel,
je kan de foto wat uitvergroten
dan zie je het wel.
 
*3*
De makkelijkste manier om die te doen verdwijnen is door er even met je vingers langs te gaan.
Dat heeft niet veel nodig,
gewoon zacht er langs, zonder duwen.
En dat ziet er al een stuk properder uit.
Het is wat meer werk,
maar dat maakt je decoraties zoveel netter op het einde.
 
*4*
Het enige dat je dan nog moet doen is met een beetje water of eetbare lijm wat dotjes op je taartje zetten
en her en der de sterretjes er op plakken.
Vergeet de randjes niet,
en op de ronding van het taartje duw je best even het sterretje wat aan.
 
Zo !
Dit stukje van de taart kan je al voorzichtig opnemen met een klein palletmesje,
of een taartschepje.
Zet het op boterham of bakpapier en dan gaat het ook niet meer kleven.
 
 
Nu heb je nog twee andere taartjes om te maken.
Omdat hier geen stukje uit moet,
moet je ook geen 'vulling' maken.
 
*1*
Dus je kan gewoon uit een blokje suikerpasta wat rondjes steken,
tot je de juiste hoogte hebt van taartjes.
 
*2*
Ik wilde één taartje wit,
anders werd het wat te rommelig.
Dus dan is het gewoon even bekleden met een wit lapje.
 
Dit taartje versierde ik ook nog met kleine dotjes witte icing.
Om toch, zonder al te veel extra kleur te gebruiken
het taartje nog een extra toets wilde geven.
 
*3*
Het kleinste taartje mocht een rood laagje krijgen,
met groene sterretjes.
 
*4*
En ook het stukje taart van de onderste laag moest nog verder afgewerkt worden.
Het kreeg ook enkele sterretjes tegen de zijkant.
En een klein 'bordje' om op te liggen.
 
Het bordje maak je door met een ronde uitsteker een wit cirkeltje uit te steken,
en daar onder een lapje met een gegolfde uitsteker.
Even op elkaar leggen en het is klaar !
 
 
 Het enige dat je nu nog moet doen,
is alles netjes op elkaar zetten,
mooi in het midden.
 
En je hebt een prachtig taartje,
vol met details
voor het kaarsje op te zetten.
 
Het stukje onder de taart maak je door weer met een ronde uitsteker
(ik gebruikte trouwens een glas als vorm)
een vrij dik lapje te maken.
En dan met rode royal icing dotjes te spuiten aan de zijkant.
 
 
Een ideaal souveniertje ook om bij te houden,
zo blijkt,
want toen ik aanstalte maakte om het kapot te maken, na het aansnijden van de taart,
kreeg ik bijna de taartschep tegen mijn hoofd ;-)
 
Als je alles van suikerpasta en royal icing maakt
(ook het aan elkaar kleven van de stukken taart kan met royal icing)
dan gaat het helemaal uitharden en kan je het erg lang bewaren.
 
Binnekort komt de tutorial van een heus bumba-tentje er aan,
en dan laat ik ook het eindresultaat zien !
 

2 opmerkingen:

  1. Ben ben je toch gemeen.. zit hier al weken in afwachting hoe hij eruit komt te zien.. krijg ik nog niets te zien........
    Ik ben zo benieuwd..
    Hij is echt super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi sorry ;-) je krijgt em binnekort volledig te zien hoor !

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...