zaterdag 28 mei 2011

How To: Taart bekleden

Tijd voor het decoreren !

Omdat ik enkele mails heb gekregen met de vraag naar een how-to,
 heb ik er véél foto's bijgezet, dan is het hopelijk duidelijker dan alleen een uitleg ;-)

Wat heb je nodig? 
 (mijn taartje is 20cm doorsnede, dus is het jouwe groter, pas de hoeveelheden aan)

- ongeveer een halve kg witte marsepein (of suikerpasta)
- 150 gram roze marsepein
- 150 gram rode marsepein

Materiaal?

- deegroller (of een grote rol zoals ik heb)
- scherp mes
- smoother (of gebruik je handen)

Je kan je marsepein ook zelf kleuren, en natuurlijk kan je andere kleurtjes gebruiken, maar we gaan er vanuit dat we dit taartje maken ;-)

Hier gaan we:

Kneed je witte marsepein eerst goed door, zorg voor een oppervlakte zonder plekjes of kruimeltjes of eenders wat dat in je marsepein kan kleven.
Rol je marsepein uit tot een mooie grote egale lap, een 2-3mm is voldoende.

Ik zet er altijd mijn taartje naast,
anders rol ik gegarandeerd veel te veel of veel te weinig uit, dat geeft je een richtlijn.

Dan neem je je lap marsepein op met je handen en schuif je hem op de taart.

Of je doet zoals ik doe: en je neemt je deegroller, je legt hem er voorzichtig op en je rol heel losjes je lap op je deegroller. Zo kan je hem optillen en zo over je taart leggen zonder vingerafdrukken achter te laten.

Hoe je het ook doet (allebei de technieken zijn even oefenen ;-) )
Zolang je lapje zonder scheuren over je taart komt, mag je content zijn.


Glij met je handen over de bovenkant, haal alle belletjes er voorzichtig uit door de marsepein glad te strijken.
Je kan ook een smoother gebruiken, dit is een klein plastieken paletje.

Als je bovenkant glad is,
 kan je heel voorzichtig met je hand een kommetje vormen en zo over de randjes gaan.
Stuk voor stuk en niet te snel proberen te zijn... en dan krijg je dit:


Blijf rond je cake draaien (of makkelijker is om je cake zélf te doen draaien met een plateau er onder te zetten... maar dat heb ik zelf nog niet in mijn bezit ;-) ) en druk je marsepein voorzichtig aan, beetje draaien, nog aandrukken, beetje draaien, aandrukken. Enzoverder.

Probeer niet één heel stuk naar beneden direct aan te drukken, dit geeft nadien problemen.

Zorg ook dat je geen plooien maakt in je marsepein, dit werkt nadien heel lastig weg.


Ga zo verder en verder naar beneden, in het rond. Uiteindelijk heb je alles mooi glad gemaakt.
Nu neem ik meestal mijn smoother en ga ik overal nog eens over, dit maakt gladder dan je handen.
 Maar het is niet noodzakelijk.

Snij rond je taartje alle extra stukken marsepein weg, zorg dat je niet te veel weg neemt!

Dit is mijn resultaat:

(en geloof me, ik heb OOK plooitjes en niet alles is perfect ;-) )


Zet je taartje eventjes opzij, niet in de zon, niet in de ijskast, gewoon opzij.

Neem nu je twee stukken gekleurde marsepein, kneed even heel goed door.
Makkelijk is om nu al de bodem van je taartvorm (of je taartvorm zelf) in de buurt te houden,
waarom dat zie je direct.

Rol beide stukken marsepein goed glad uit, zorg dat de stukken ongeveer even breed en even hoog zijn.
Ook weer een dikte van 2-3mm.


Snij nu met een goed scherp mes rechte stukken uit beide plakjes marsepein.
(moet niet superrecht zijn, gewoon op het oog is ook al goed)

Leg ze mooi naast elkaar, zoals dit:


Je stuk is pas groot genoeg als je de cakevorm er op kan leggen en nog overschot hebt zoals op de onderstaande foto.

Neem je deegroller terug en rol voorzichtig en zonder al te veel druk even over dit lapje, eerst met de strepen mee, en dan de averechtse kant. Als het goed is, plakken je verschillende kleurtjes nu mooi tegen elkaar zodat je één lap hebt, en zijn de lijnen ertussen mooi glad en vloeien de kleurtjes wat in elkaar.

Leg je bodem van je taartvorm er voorzichtig op, in het midden liefst.
Dan ga je met een scherp mes weer in je marsepein snijden.

Snij uit losse hand lekker leuke golfjes, blijf altijd een eindje van je taartvorm-bodem af, en laat enkele golfjes goed ver gaan.

Dik en dun, scherpe golfjes of bolle golfjes, maakt niet uit, doe maar wat je denkt dat het leukste staat.

Haal dan de rest van de marsepein weg:


Leg je marsepeinlaag weer over de taart.
Zorg dat het midden ook effectief in het midden ligt, of heel je taart lijkt sjakka-makka ;-)


Druk weer voorzichtig aan, glij met je hand weer over de bovenkant en de zijkantjes.

Als het niet vanzelf kleeft, kan je een héél klein beetje water gebruiken als lijm.
 Zorg dat je laagje er mooi vast op ligt en niet begint te zweven.

Dit is ons eindresultaat !

Je ziet dat het laagje er netjes 'overdruipt',
 je mag gerust wat speels zijn met je golfjes, dat geeft een leuk effect.



Nu kunnen we beginnen aan onze bumblebee en de roosjes !

Zet je taartje koel, maar niet in de koelkast want dan begint je marsepein of suikerpasta te zweten en krijg alles een lelijk glanslaagje en gaat het smelten.

3 opmerkingen:

  1. wat geweldig.. echt super bedankt voor je uit leg!!!
    Ik lus zelf geen marsepein..
    heb je ook wel eens met rolfondant gewerkt?? smkat dat hetzelfde??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://iammommy.typepad.com/i_am_baker/2011/02/rose-cake-tutorial.html
    misschien leuk voor je om uit te proberen.. zag het en moest gelijk aan je denken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Annette:

    Rolfondant werkt gladder en zachter, is plooibaarder en fijner van structuur. Maar helemaal niet lekker ;-) of dat is de mening van mijn proevers/eters dan toch (en de mijne).

    Ik ben nog wat aan het experimenteren, maar tot nu toe valt de zelfgemaakte marsepein nog het meeste in de smaak.

    Moest ik een goed alternatief vinden, laat ik het weten !

    En bedankt voor de link !! Mijn spuit-zak-kunsten zijn nog niet helemaal optimaal, maar het is het proberen waard !!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...