vrijdag 1 juli 2011

Recept: Eiertaartjes met gerookte bacon

Ik kook graag. Zolang het mijn zin is en ik weet dat het lekker gaat zijn tenminste ;-)
Maar af en toe heb je gewoon geen zin om 2 uur in de keuken te staan na een drukke werkdag.

Dus begonnen mijn oogjes te blinken toen ik dit boek vond:

  Op tafel in 20 minuten

WAT een geweldig exemplaar !
Dit was trouwens weer een koopje van op het Boekenfestijn...

Maar ik wijk af.
Super-goed boek ! Zie je het liggen in de winkel? Zéker meepakken.

Mijn eiertaartjes zijn hier een receptje uit en dat deel ik graag met jullie.

Wat heb je nodig? (voor 4 personen)

- 2 vellen bladerdeeg
- 100 gram pittige, geraspte kaas (we gebruiken emmental)
- 6 plakjes gerookte bacon
- 8 grote eieren
- zout en peper en bladpeterselie en andere kruiden

Wat moet je doen?
- verwarm de oven voor op 180°C
- bekleed twee quichevormen met een lap bladerdeeg
- bestrooi de deegbodems met geraspte kaas en peterselie
- verdeel de plakjes bacon over beide deegbodems
- klop 4 eieren los en verdel ze over beide deegbodems
- breek boven elke deegbodem nog 2 eieren open (zodat je een spiegelei krijgt straks)
- kruid bij met peper en zout
- bak de eiertaartjes 15-18 minuten


Ik moest maar 2 personen van eten voorzien... dus ik deed weer alles in de helft.
(met het gedacht dat het ook nog eten voor de dag erop was... dat viel wat tegen ;-) )

Het bladerdeeg in mijn vorm: ik plooide de randjes wat naar binnen,
we houden wel van een stevige bijt.


De kaas en de kruiden op de bodem:


Met de lapjes bacon er bovenop:


Eieren loskloppen:

En erover gieten
(ik gebruikte nog een extra ei... mijn vorm was groter dan het gemiddelde denk ik...)


En ik had toen het *eek ! da's hier aan het mislukken!*-gevoel.
Want mijn vorm was écht wel groot... dus ik kieperde extra kaas erbij.

En toen één eitje er over.

(en nog een heleboel kruidjes)


En na 20 minuutjes (rare oven...)
Was dit mijn eindresultaat:

Mijn deeg voelde goed,
de binnenkant drilde niet meer heen en weer... en het was mooi omhoog gekomen.
Enkel het ei... dacht ik dat helemaal droog zou zijn, maar dat was gelukkig niet !

En na één hap wisten we het al: DIT maken we meer !

Supereasy, weinig ingrediënten nodig, rap klaar en... KEI lekker !

Smakelijk !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...