dinsdag 9 oktober 2012

Tutorial: mini-taartjes, de marsepein

Of eigelijk...
dacht ik dat ik zelf mijn marsepein maakte.
Want nu ik avondschool brood en banketbakker doe
ben ik er achter gekomen dat het eigelijk niet mogelijk is om écht marsepein te maken,
zonder tal van grote machines.
Die wij in ons keuken dus niet hebben staan.
 
Wat ik maak noemt marzipan.
Een wanna-be-marsepein dus.
Maar ook niet helemaal.
Want in marzipan zit veel extra rommel
en weinig amandeltjes.
 
Dus laten we het erbij houden dat het geen marsepein is
maar dat het er toch stevig tegenaan hikt.
 
En het is lekker.
Ook belangrijk ;-)
 
Ik deed hetzelfde als vorige keer.
Alleen gebruikte ik mijn kenwoodje en niet mijn handen
en zwierde ik er een halve theelepel oranjebloesemwater in.
voor de smaak en de textuur.
 
250g amandelpoeder
250g bloemsuiker
2 eiwitten (of 1 bij een groot ei)
een halve theelepel oranjebloesemwater


 
Goed doorkneden,
en dan stevig in een plastiekfolietje draaien en laten rusten in de koelkast.

 
Ik wilde mijn marsepein (of marzipan) in twee kleurtjes.
Dus haalde ik mijn blauwe en groene voedingskleurstof tevoorschijn.
 
Dit is alvast het groene deeltje !

 
Goed bewaren in de koelkast !
 
En dan kunnen we gaan versieren !


6 opmerkingen:

  1. Als het maar lekker smaakt ;o), ik had nog een klein vraagje bloemsuiker is dat bij ons poedersuiker dat hele fijne witte?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie noemen dat poedersuiker ja :-) zo dat goedje dat je over wafels en pannekoeken ook doet.

      Verwijderen
  2. mmmmmmm wat gaat het woren.. ben zo benieuwd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk om jou blogs te lezen.
    Gezellig en het ziet er leuk en lekker uit.
    Mag ik vragen waar je precies de avondschool voor brood en banketbakker doet?
    Vind dit namelijk heel erg interessant.
    Lieve groetjes,
    Corien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de lieve complimenten !

      Ik volg de avondschool in de syntra, dat is een school waar je zowel dag als avondonderwijs kan volgen. Die heb je op verschillende plaatsen in België.

      Verwijderen
  4. je bent dus blijkbaar van Belgie, maar waar precies? wij hebben net een verjaardagsfeestje achter de rug, maar wij kopen aaaltijdddd bij dezelfde bakker dezelfde taart... ja oke ze is lekker, ma eens iets anders zou ook wel leuk zijn...
    zou jij dat zien zitten om eens een taart te maken voor iemand anders???
    (het zou ten vroegste maar ergens in januari zijn...--> als het niet te ver rijden is voor ons natuurlijk..;)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...