zaterdag 22 juni 2013

Chocolate Chip Cupcakes

Ik heb weer ergens een receptje gepikkedieft.
 
Deze keer uit één van de bakboeken die ik al het langste in mijn bezit heb,
feitelijk zelfs mijn allereerste bakboek ever.
Is dat geen eer?
 
Nu ben ik niet de persoon om pietepeuterig te gaan doen,
maar waar ik vroeger een 'waaaaaauw!' gevoel had doorheen gans het boek
is dat nu al lichtelijk getemperd
zeker als ik richting afwerking of details ga loeren.
Als ge het dan toch in een boekvorm giet
met prachtige foto's en veel toeters en bellen erbij
dan mag een ander menspersoon al eens pietepeuterig doen...
toch?
 
Maar bon.
Om maar te zeggen dat ik het recept pikkediefde van de Koekjesfee.
Hoewel ik dus frons bij de rafelige suikerpastarandjes
de bobbels en hobbels in bepaalde taarten
en een lint dat elke moment kan gillen van miserie
blijf het dus een straffe madam
met straffe recepten.
 
Recepten die ook elke bakleek aankan
zoals ik dus in het prille begin.
 
Nu ben ik ook niet de madam om zomaar een recept klakkeloos over te nemen.
Ik verander zo af en toe
hier en daar
een detailke.
Dus voor het originele recept gaat ge haar boek moeten kopen.
Of eens moeten loeren.
 
Dit is mijn versie
van haar recept.
 
Voor ongeveer 10 cakejes.
- 125g zelfrijzende bloem
- 125g vanillesuiker (pak uw zelfgemaakte versie)
- een flinke handvol bakvaste chocoladedruppels (meer mag natuurlijk ook)
- mini snufje zout
- 125g zachte boter
- 2 eieren
- 30ml melk
- wat vanille-extract, naar uw eigen goesting
 
Doe even niet moeilijk...
en klots gewoon alle droge dinges samen,
(dus, voor de échte dummies: uw bloem, uwe suiker, uwe snuf zout en uwe chocolade)
dan alle vochtige dinges samen
(uw eieren, uw melk en uw vanille-extract)
 
Klots dat dan samen en meng,
maar niet te lang heen en weer tutten,
nergens voor nodig.
Gewoon tot de boel samenhangt.
 
Zwier dat in uw vormkes.
Geen getralala over 'de helft maar vol doen',
zwier die gewoon vol.
Punt.
Wilt ge schoon cupcakes?
Vol doen dan, anders krijgt ge platte pannekoeken.
Niet schoon.
 
In de oven voor ongeveer 15-20 minuten,
oven wel eerst voorverwarmen op 170-180°.
 
De cupcakes zijn klaar als de prikker er droog uitkomt,
of voor de minder dummies die al op hun gevoel durven vertrouwen:
wanneer je een por in het midden geeft en je vinger er niet in staat maar het schoontjes terug veert.
 
Eruit,
afkoelen,
opeten.
 
Niet noodzakelijk in die volgorde.
 
Schol !
 
 
Kan ook perfect met amandelextract,
met citroenrasp,
stukjes gekonfijt fruit,...
 
De madame zelf geeft nog vele andere tips.
Maar hey,
ik maak gene reclam voor haar,
dus dat moet ge dan zelf maar gaan lezen.
 
Lekker !
Al dan niet met een berg suikerpasta,
botercreme
of meer van dat gedoe er op.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...