donderdag 29 september 2011

Vanilla Crisp koekjes

Ik heb een bakbijbel.
The golden book of cookies.

Letterlijk een 'bijbel' voor koekjesbakkers, staat overvol met gé-wel-dige recepten, en het is gewoon een plezier om in de boekenkast te zien staan, want hij ziet er nog eens mooi uit ook.
Dit receptje komt ervan, een vrije vertaling van mezelf, want de boek is in't Engels.
Wat heb je nodig:
- 375g bloem
- 1 theelepel bakpoeder
- 125g boter, in stukjes
- 1/8 theelepel zout
- 150g suiker
- 2 grote eieren
- 1 theelepel vanille extract

Wat moet je doen?
- mix de bloem, bakpoeder en het zout in een grote kom
- zwier de stukjes boter hierbij en kneed en blijf kneden tot alles in kruimeltjes uit elkaar valt
- mix de suiker, eieren en vanille extract erbij tot je een 'smooth' deeg hebt
- rol in bolletje en draai er plastiekfolie rond, laat een half uur rusten in de koelkast
- verwarm de oven voor op 190°C (gas 5)
- rol het deeg uit, tot 5mm dikte, gebruik een koekjesuitsteker en gebruik alle deeg op
- leg de koekjes op de bakplaat, ongeveer 2.5cm van elkaar
- prik met een vork in je koekjes
- bak tot je koekjes een 'golden' randje hebben, 10-15minuten
- laat afkoelen op rooster
Ik was met 185 dingen tegelijk bezig, dus ik heb niet van alles foto's.
Zo ziet je deeg er uit, met de boter erbij en als het in kruimeltjes valt:

Rol in plastiekfolie en zwier het de koelkast in voor een half uurtje:
Uitrollen, uitsteken...
Lekker deegje om uit te rollen, niet al te veel geplak of gedoe,
 zo hebben we het graag.


Op een bakpapiertje, met wat spatie er tussen:
En prikken maar !!
Na een kwartiertje had ik njammie koekjes !
Ze komen een beetje omhoog, en zetten een beetje uit, dus die speling tussen je koekjes heb je toch echt wel nodig ;-)

Resultaat:
blijven lekker vers, en vooral ook lekker zacht maar toch krokant, ook na enkele dagen.
Vrij neutraal van smaak, blijven ook mooi glad bovenaan, ideaal om te versieren !
(en mmmmmmm die geur !!)
Supermakkelijk te maken, ook als je weinig tijd hebt!
Smakelijk !

3 opmerkingen:

  1. Ik heb al een tijdje geen koekjes meer gebakken, maar ik ga dit recept misschien van het weekend wel eens uitproberen. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmm... ziet er heerlijk uit!!! ook je quiche of het ander blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die ga ik van het weekend uitproberen.. ik ben nog steeds op zoek naar HET recept die ik met al mijn vormpjes goed kan gebruiken...hihi

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...