zaterdag 8 december 2012

Krispie-bars

Nog niet zo lang geleden
maar het lijkt al een eeuwigheid weg
gingen we Mickey en Minnie een goeiedag zeggen.
 
Omdat het stilletjes aan nogal bibber-temperaturen aannam
besloot ik om een stevige hap
bomvol calorietjes
te prepareren om onzelf van genoeg energie te voorzien tussendoor.
 
Enig gerommel-der-boekenkasten verder stootte ik op mijn geliefde
'op tafel in 20 minuten' boekje
écht, ik verdien het om die ganse reeks van die uitgeverij te krijgen,
hoe dikwijls heb ik nu al die naam vermeld hier?
en daar stond het ideale receptje in.
 
Zoals altijd was er wel iets dat ik niet snor vond in het recept
er moesten rozijnen bij
en bweeeeik-ik-hou-nie-van-rozijnen !
 
Dus nam ik cranberries als alternatief.
Trekt er op, toch?
 
Hier komt het originele receptje.
Nodig voor 12 stuks.
- 125g boter
- 3eetlepels honing
- 2eetlepels suiker
- 100g rice krispies
- 90g gele rozijnen
 
Ik zei toch dat het een caloriebom was?
Je moet me niet zo *tut tut tut* aankijken.
Maak dat nu maar gewoon,
je zal er content van zijn.
 
*1*
Eerst de boter met de honing en de suiker bij elkaar flansen.
 
*2*
Laat dat stinkiestinkie goedje goed broebelen,
maar blijf wel roeren,
je wil niet dat het spul gaat aanbranden.
 
*3*
Men neme rice krispies
ik nam ook de 'sjokolat' versie.
Je moet jezelf af en toe eens wat gunnen.
 
*4*
En jawel...
dit is 50g rice krispies,
het ziet er veel uit,
maar dat spul bestaat 99.5% uit lucht, dus dat tikt niet aan op de weegschaal.
Je cranberries of als je kiest voor de jakkiebakkie rozijnen, mogen die er ook al bij.
Ik zou toch nog eens 2 keer nadenken als je die rozijnen neemt...?
Echtig waar, cranberries zijn lékker !
 



*1*
Als alles klaarligt,
kieper je alles in een grote kom.
Kap je dat boter-smurrie-mengsel erbij.
En roer je eens grondig.
 
*2*
Zwats het goedje in een bakvorm
die je even met van een bakpapiertje voorziet
(op voorhand natuurlijk...)
Goed aanduwen, dat mag ferm stevig op elkaar zitten.
 
*3*
Na enkele uurtjes in de koelkast kan je dat er dan zo uittillen.
 
*4*
En beginnen snijden.
 



Meer is daar niet aan.
Het blijft lang goed,
makkelijk om even in een boterhampapiertje te draaien om mee te nemen.
 
Je kan daar vanalles inzwieren als variatie,
probeer eens een keer gezouten boter,
of vanillesuiker.
 

 
Wij hebben er alvast lekker van kunnen smikkelen
ik weet zeker dat Mickey en Minnie stiekem jaloers waren.
 
Fijn weekend allemaal !


2 opmerkingen:

  1. Hmm, die zien er lekker uit! En als je het zo omschrijft, lijken ze inderdaad niet zo moeilijk te maken. Zou denken dat het een stuk ingewikkelder was. Fijn ook dat je kan variëren met smaakjes en goestingeskes...

    fijne (grijze en natte, maar laten we dat even negeren) zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, helemaal niet moeilijk. Zo makkelijk zelfs dat het belachelijk is om dat nog te gaan kopen in een verpakking ;-)

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...